De Lokaal & Live dagen zijn dé plek waar therapeuten elkaar ontmoeten, van elkaar leren en zich samen verder ontwikkelen. Deze dagen staan in het teken van verbinding – met jezelf, met collega’s en met het vak. Je leert in een interactieve setting, deelt ervaringen en versterkt je professionele handelen. Het draait niet alleen om kennis opdoen, maar ook om elkaar écht ontmoeten. Om te verbinden, te leren en te groeien.

Hoe zien deze (mid)dagen eruit?

Agenda

13:00 – 13:30
Warm welkom
Koffie, thee & iets lekkers staan voor je klaar. Een ontspannen moment om binnen te komen en alvast collega’s te ontmoeten.

13:30 – 13:45
Openen en verbinden
We starten samen met een korte opening vanuit de VBAG, jurist Annemarie Smilde én natuurlijk met elkaar.

13:45 – 15:45
Workshop: Klachten – professioneel en met vertrouwen
Een interactieve sessie onder begeleiding van adviseur gezondheidsrecht Annemarie Smilde.

Via rondetafelgesprekken en reflectie wisselen we ervaringen uit en verdiepen we ons in professionele én menselijke manieren om met klachten om te gaan. Vertrouwen, veiligheid en samen leren staan centraal.

15:45 – 16:30
Pitches & ontmoetingen: laat je inspireren door collega’s!
We sluiten af met korte, krachtige pitches van collega-therapeuten die hun verhaal, visie of een bijzonder project delen. Een klein uurtje vol herkenning, inspiratie en nieuwe verbindingen.

Wat gaan we doen?

Deel 1

Workshop “Omgaan met klachten – professioneel en met vertrouwen”, interactieve workshop met jurist Annemarie Smilde

Als therapeut wil je je cliënten zo goed mogelijk begeleiden. Toch kun je soms te maken krijgen met onvrede of zelfs een formele klacht. Hoe ga je daar professioneel mee om, met behoud van vertrouwen in jezelf én in het proces? En hoe kun je klachten juist voorkomen door preventief, bewust en professioneel te handelen?

Tijdens deze interactieve en praktijkgerichte workshop op locatie, gegeven door jurist  en adviseur gezondheidsrecht Annemarie Smilde in samenwerking met de VBAG, krijg je heldere handvatten en inzichten aangereikt die je direct kunt toepassen in je eigen praktijk.

Maar deze middag gaat over méér dan alleen de regels. We staan ook stil bij wat een klacht met je doet. Want een klacht ontvangen is geen bewijs van falen. Het is een moment waarop iets geraakt wordt – in jou, in de ander, in de relatie. Juist daar, in dat ongemak, ligt vaak de grootste kans om te leren, te helen en te groeien. Niet alleen als professional, maar ook als mens.

Daarom creëren we een veilige ruimte voor het échte verhaal. Waar we luisteren zonder oordeel. Waar we ervaringen kunnen delen en samen leren, juist ook van wat moeilijk is. Want pas als we durven te delen wat schuurt, ontstaat er een bodem voor groei, verbinding en vertrouwen.

Wat gaan we doen?

Deel 2

Ruimte maken voor het Inspireren & Ontmoeten van andere collega-therapeuten.

Voor dit onderdeel hebben we jou nodig. Ben jij een inspirerende professional binnen jouw vakgebied? Geef jij regelmatig lezingen, heb jij een bepaalde techniek of werkwijze die belangrijk is voor iedereen om te delen, heb je een boek uitgebracht of onderscheid jij je op een andere manier binnen jouw discipline? Dan bieden we jou graag de kans om je te verbinden met collega’s tijdens de Lokaal & Live dagen.

Wij zijn op zoek naar bevlogen leden die hun ervaring, kennis of bijzondere projecten willen delen. Tijdens het middagprogramma is er ruimte voor korte, krachtige, inhoudelijk inspirerende verhalen van maximaal 15 minuten. Een unieke kans om jouw verhaal te vertellen, anderen te inspireren en nieuwe verbindingen te leggen!

Laat van je horen!
Stuur een korte mail met wat je wilt gaan delen naar evenementen@vbag.nl en wie weet sta jij binnenkort ook op het podium.

Lokaal & Live en met aandacht voor jouw praktijk. Mis deze kans niet om te groeien in je vak en als mens. Samen maken we de VBAG-community sterker, zichtbaarder en meer verbonden dan ooit.

Deze sessie kijkt verder dan alleen de formele regels. In een veilige en interactieve setting verkennen we de mens achter de klacht en de professional die daarmee omgaat.

Je leert

  • De juridische én praktische aspecten van klachten en schadeclaims
  • Hoe je professioneel en met zelfvertrouwen handelt vóór, tijdens en na een klacht
  • Hoe je omgaat met de persoonlijke impact van klachten op jouw werkplezier en welzijn
  • Welke vormen van ondersteuning beschikbaar zijn via collega’s, intervisie en VBAG
    (bijv. vertrouwenspersoon)
  • Hoe de klachtenprocedure via Quasir en de geschilleninstantie verloopt

Samen aan de slag

In kleine groepjes werk je aan herkenbare praktijkcasussen:

  1. Een cliënt uit onvrede, maar heeft nog geen klacht ingediend
  2. Een cliënt is gestart met een formele klachtenprocedure

Na afloop delen we inzichten, juridische tips en praktische adviezen die direct bruikbaar zijn in jouw dagelijkse praktijkvoering.

Waarom deelnemen?

  • Je vergroot je veerkracht als professional
  • Je leert van én met anderen in het veld
  • Je bent beter voorbereid op uitdagende situaties
  • Je ervaart de kracht van gezamenlijke groei en verbinding

Annemarie Smilde is senior consultant gezondheidsrecht, en heeft jarenlange ervaring met het begeleiden van zorgprofessionals bij klachtprocedures, schadeclaims en tuchtzaken. Ze kent de praktijk van dichtbij en weet hoe groot de impact van een klacht kan zijn – niet alleen juridisch, maar ook persoonlijk.

Met een heldere en toegankelijke stijl weet Annemarie complexe regels en procedures begrijpelijk te maken. Ze richt zich in haar werk op het versterken van het professioneel handelen van therapeuten, met als doel: klachten voorkomen en, als het nodig is, goed voorbereid zijn.

Tijdens deze workshop neemt zij je mee langs praktijkvoorbeelden, juridische inzichten en bruikbare tips waar je als therapeut direct iets aan hebt.